Singlespeed Central
DP Singlespeed Forum
Ridder Tweewielers

Schroefdraad

1. Tandwiel schroefdraad algemeen:

BSA schroefdraad:

Het meest gebruikte schroefdraad, ook wel “English threading” genoemd. Doorsnede 1,37 Inch (34,798mm) en 24 gangen per Inch.

BSA: 1,37 * 24tpi

Bij BSA heeft de linker cup standaard draad, de rechter cup heeft tegengestelde draad waardoor linksomdraaien de cup in het frame draait.

ISO Schroefdraad:

Lijkt op BSA en is vrijwel compatibel.

ISO: 1,375″*24tpi, dus 34,925mm doorsnede.

Italiaanse draad:

35mm Doorsnee (ca. 1,378 Inch, dus groter dan BSA) en 24 gangen per Inch.

ITA: 35mm*24tpi of 35*24

De draadhoek (55°) en doorsnede van de ronding (0,14mm) onderscheidt zich ook van BSA/ISO schroefdraad (60°, 0,17mm)!

Let op: Het Italiaanse krans schroefdraad is NIET compatibel met het iItaliaanse Bottom Bracket schroefdraad met 36mm*24tpi.

2. Lockring-schroefdraad bij Baan/Fixed Naven

Het Lochring schroefdraad is het buitenste schroefdraan met de kleinste diameter op naven die gemaakt zijn voor opschroef kransjes zonder vrijloop. Dit is een Linkse draad, dat het aflopen van het starre kransje moet voorkomen. Zoals gezegd is de doorsnede kleiner als dat van het kransje, zodat er geen problemen ontstaan bij het op- en afschroeven van het starre kransje..

Ook hier zijn er twee verschillende maten, die alleen met een schuifmaat van elkaar onderscheiden kunnen worden:

BSA en ISO: 1,29″*24tpi LH, 32,766mm doorsnede linkse draad

Italiaans: 1,32″*24tpi LH, 33,528mm doorsnede linkse draad

De Lock ring zit meestal bij de naaf, in ieder geval heeft elke producent zijn eigen lockring in het programm. BSA Lock ringen zijn NIET compatibel met BSA bottom bracket lock ringen.

Natuurlijk heeft Sheldon Brown ook nog verhandelingen over al lang uitgestorven andere maten lock ringen, meer hierover op www.sheldonbrown.com .

3. Freewheel

Freewheels met 16 of meer tanden hebben over het algemeen BSA schroefdraad (1,37 * 24tpi). (WhiteInd, Shimano, ACS..)

In de BMX wereld worden ook freewheels met linkse draad gebruikt, zodat een aandrijving op de linker kant van de fiets gebruikt kan worden. Om toch een 13 en 14 tands freewheel te kunnen gebruiken worden er ook naven gebruikt met een kleinere diameter schroefdraad: 30*1 metrisch (30mm doorsnede, 25,4tpi).

4. Schroefkrans naven en Singlespeed-schroefnaven zonder contraschroefdraad

Het schroefdraad van singlespeed naven met enkelvoudig schroefdraad hebben meestal BSA (uitzondering Surly: ISO) schroefdraad en funktioneren met alle gangbare freewheels vanaf 16 tands.

Oude freewheel naven hebben meestal ook BSA draad en kunnen dus omgebouwd worden naar een singlespeed naaf.

Een oude freewheel naaf kan ook omgebouwd worden tot fixed, door een BSA baankrans te monteren met daartegenaan een BSA lock ring van een BSA bottom bracket. Dit moet dan wel met locktite vast gezet worden om het aflopen van het kransje en lock ring te voorkomen. Omdat de lockring rechtse draad heeft kan deze echter altijd loskopen bij hard remmen, dus oppassen hiermee!

5. Baan krans

Miche (2-delig schroef/steek systeem): ITA draad

Shimano, Phil Wood, Fixie Inc: BSA draad

Surly: ISO draad

EAI en Soma kransjes hebben waarschijnlijk BSA draad

6. Baan/fixed naven

Campagnolo lage flens baannaaf, vanaf 2002:

ISO krans, ITA lockring

Miche:

ITA krans, ITA lockring

Phil Wood:

BSA krans, ITA lockring

Shimano, White Industries, Fixie Inc., Kogswell, Suzue:

BSA krans, BSA/ISO lockring

Surly:

ISO krans, BSA/ISO lockring

7. Compatibaliteit en Problemen

7.a) Freewheels

Freewheels met BSA draad passen probleemloos op Naven met ISO draad. Deze freewheels passen ook op fixed naven, zolang het draad op de naaf maar ISO of BSA is. Enige bedenking hiertegen is dat het aantal windingen op een fixed naaf kleiner is dan op een naaf voor freewheel.

Het is niet aan te raden om een BSA freewheeel te monteren op een naaf met ITA draad, tenminste niet als deze naaf na montage van het freewheel nog gebruikt gaat worden voor een fixed krans. Het BSA freewheeel vervormd hetdraad zodanig dat een ITA krans er met geen mogelijkheid meer op te monteren is.

7.b) Fixed kransjes

Indien moegelijk is het raadzaam altijd het kransje te gebruiken dat door de fabrikant van de naaf geproduceerd is!!
Door de hoge belasting is een 100% perfecte passing erg belangrijk, dolgedraaid schroefdraad is op fixed naven geen zeldzaamheid en kan door een goede passing voorkomen worden.

Kransjes van verschillende merken hebben een andere kraag breedte, waardoor de passing op een naaf alleen met eventuele afstandsringen passend gemaakt kan worden. Belangrijk is dat de lockring zonder tussen ruimte tegen het kransje aan zit. Bovendien is het erg belangrijk dat de lockring al het draad op de naaf gebruikt.

Fabrikanten zonder eigen merk kransjes gebruiken meestal BSA draad.

Vanwege het gevaar op draad defecten is het niet aan te raden ISO kransjes op een BSA naaf te gebruiken en omgekeerd. Ook een krans met ITA draad op een BSA/ISO naaf is ten zeerste af te raden.

ITA lockringen passen absoluut niet op BSA/ISO naven (en omgekeert).

Bronnen: www.businesscycles.com, www.harriscyclery.net, Snapcase, www.sheldonbrown.com, diverse fabrikant websites

Samenvatting: lelebebbel (Dirk)

Comments are closed.

Flickr Photos
Next »
Archives