Singlespeed Central
DP Singlespeed Forum
Ridder Tweewielers

Conversie naar singlespeed

De meeste bikers die singlespeed gaan rijden beginnen met de ombouw van een oude mountainbike of racefiets. Op zich een overzichtelijk proces, maar er zijn een aantal zaken waar je bij een ombouw rekening mee moet houden.

Het frame

Afhankelijk van het frame heb je wel of geen kettingspanner nodig. Hieronder de verschillende soorten frames, of beter, de verschillende dropouts die je aan kunt treffen.

Semi horizontale dropouts
Een semi horizontale dropout vind je veel op stalen wegfietsen en goedkope mountainbike frames. Ideaal voor singlespeeds want door het wiel te verschuiven kan de ketting op spanning worden gezet. Geen kettingspanner nodig!!

vericale dropouts
De verticale dropout vind je op elke moderne (=vaak alu) mountainbike en racefiets. Voor singlespeeds veelal waardeloos door de vaste afstand trapas-achternaaf. In 99% procent van de gevallen een kettingspanner nodig.

Track ends of horizontale dropouts
BINGO!! Dedicated singlespeed dropouts, dit frame is 100% singlespeed. Verzet kiezen, ketting op lengte, opspannen en gaan!!

Het achterwiel

Door de tijd heen zijn de onderdelen van fietsen erg veranderd. Hierdoor is het ombouwen van een wiel naar singlespeed niet altijd hetzelfde proces.

De vrijloop van het achterwiel in de loop van de tijd veranderd van het freewheel naar de cassette body van het wiel. Heb je een freewheel wiel, dan is het iets lastiger om een bruikbaar singlespeed wiel te maken.

Freewheel wiel
Bij een freewheel wiel met een blok kransjes wordt met de pignon het hele freewheel mechanisme van het wiel geschroefd. Wat over blijft is het schroefdraad. Op dit schroef draad kun je een freewheel met 1 kransje schroeven. Probleem is dan dat de kettinglijn helemaal niet meer klopt. Het freewheel zit te ver naar het midden van het wiel, en zal met geen mogelijkheid in lijn met het voorblad te krijgen zijn. Hier moeten dus wat kunst grepen aan te pas komen.

Het idee is dat je door het verplaatsen van vulringen op de achternaaf het hele naafhuis naar rechts verplaatst, waardoor de kettinglijn correct wordt. Probleem is dan dat de velg niet meer in het midden van de naaf staat. Daarom moet de velg na het omspaceren naar links worden getrokken zodat hij weer midden in het wiel komt te staan.
Problemen die je hierbij tegen kunt komen zijn te korte of te lange spaken (de spaken aan de linker kant ga je verder aantrekken waardoor ze door de nippel kunnen gaan steken en bij enkelwandige velgen lekrijden kunnen veroorzaken) of zodanig vast gecorrodeerde spaken dat het niet meer mogelijk is ze ver aan te draaien. In zo’n geval is het vaak makkelijker en beter een wiel op marktplaats te scoren, of een wiel te laten bouwen.

Cassette body wiel
Bij het cassette body wiel is het blok met tandwielen, of cassette, op het freewheel mechanisme van het wiel, de body, geschoven. Om het makkelijk te maken zijn ook hierin weer verschillende systemen, verschillende merken en door de verbeteringen door de jaren heen verschillende manieren om het geheel te (de)monteren.

De twee meest voorkomende manieren zijn de cassette met losse lockring, en de cassette waarbij het laatste kransje de boel vast zet. De eerste heeft een lockring die in de meeste gevallen vast gezet wordt in schroefdraad aan de binnenkant van de body, bij de laatste schroef je het laatste tandwiel op het schroefdraad aan de buitenkant van de body.

Zodra de cassette gedemonteerd is kun je met een aantal spacers en een los kransje, gebruik makend van de de lockring van de cassette, een enkel kransje op de cassette body monteren. Het blijft dan altijd even vogelen om de juiste kettinglijn te vinden. Het kransje kan initieel een kransje uit een schakel cassette zijn, maar het is beter om een singlespeed specifiek kransje te gebruiken. Door de hogere tanden van deze laatste zal de ketting er niet of nauwelijks aflopen, wat bij een schakel kransje wel snel gebeurd. Het je geen losse spacers en tandwiel dan kun je een conversie setje voor een cassette body kopen.

De Cranks

De conversie van de cranks is meestal vrij simpel, alhoewel je hier ook weer enkele moeilijkheden tegen kunt komen. Het verwijderen van de bladen is zo gebeurd, de montage van een enkel voorblad meestal al gelijk een probleem. De bladboutje gebruikt voor de bevestiging van twee bladen zijn te lang voor de het enkele blad, waardoor je de boel niet goed vast kunt zetten. Oplossing hier voor zijn vulringen gebruiken, of een setje bladboutjes voor een enkele ring aanschaffen.

Bij cassette body naven is de kettinglijn aan te passen aan het voortandwiel, bij freewheel naven is dat lastiger. Vaak zijn naven echter zo gemaakt dat de kettinglijn goed uitkomt bij montage van het voorblad op de binnenste of buitenste postitie van het blad op de crank. Komt dit niet uit dan zal het bottom bracket moeten worden aangepast (een kortere of langere as).

De Kettingbladen en kransjes

Moderne kettingbladen en kransjes zijn gemaakt om goed te schakelen. Dit betekent dat de fabrikanten stukken uit sommige tanden weglaten om de ketting de ruimte te geven om van tandwiel te wisselen. Bij een singlespeed is dat natuurlijk niet gewenst, en is het beter om volle tanden te hebben op zowel tandwiel en krans.

Kettingspanning

Een goede kettingspanning is erg belangrijk, en voor de verschillende soorten frames zijn er verschillende goede of minder goede oplossingen. Hier lees je er alles over!

Comments are closed.

Flickr Photos
Next »
Archives