Singlespeed Central
DP Singlespeed Forum
Ridder Tweewielers

Conversie naar fixed gear

In wezen is de conversie naar een fixed gear vrijwel gelijk aan de conversie naar singlespeed, maar ook hier zijn weer een aantal zaken die erg belangrijk zijn om even aan te denken.

Het allerbelangrijkste bij het werken aan een fiets met een vast verzet is je eigen veiligheid! Een fiets met een freewheel heeft het voordeel dat als er iets tussen ketting en kettingblad/krans komt, je de cranks stil kunt houden en achteruit kunt trappen. Bij een vast verzet kan dit niet… Komt er dus een kleding stuk, poetsdoek, of erger, een lichaamsdeel, tussen ketting en tandwiel, dan zal door het vliegwiel effect de boel gewoon doordraaien, met alle gevolgen van dien. Denk hier dus ten aller tijde aan!!

Het achterwiel

In de praktijk is het erg moeilijk om een niet fixed gear wiel om te bouwen naar fixed gear. Er zijn een aantal mogelijkheden, de een wat meer aan te raden dan de ander..

Shimano wiel ombouwen naar fixed gear: Surly Fixxer
Met de Surly fixxer vervang je de shimano body voor een deel wara je een fixed gear krans en lockring op kunt schroeven. Zo kun je je Shimano wiel ombouwen tot fixed gear wiel.

Let op: niet alle Shimano naven zijn compatible, meer info op de site van Surly.

Suicide hub
De Suicide hub is een freewheel naaf waarop een fixed gear krans geschroefd is, al dan niet geborgd door een lockring met de juiste draad. Door dat de lockring, net als het krans, rechtse draad heeft, zal deze bij tegendruk geven op de pedalen de neiging hebben lost te lopen, en niet zoals een echt fixed gear lockring met linkse draad, vast. Het is dus niet een echt betrouwbare oplossing, vandaar de naaf ‘Suicide hub’

Een ‘nieuw’ achterwiel
De veiligste oplossing is het aanschaffen van een fixed gear specifiek achterwiel. Soms (steeds vaker) zijn er wielen te vinden op marktplaats, of je schaft een wiel aan bij 1 van de bekende aanbieders. Natuurlijk kun je hiervoor terecht bij Singlespeed Central.

Remmen?

Op de openbare weg is een werkende rem verplicht, bij velgremmen zijn zelfs twee remmen verplicht. Monteer dus altijd in ieder geval een voorrem!

Comments are closed.

Flickr Photos
Next »
Archives